Sociálna intervencia
( plánovaný koordinovaný postup s klientom )
Význam slova intervencia znamená: zasahovať, ovplyvňovať, ochraňovať občana. Z pohľadu sociálnej práce ide o priame zasahovanie do spôsobov konania jednotlivcov, skupín alebo prípadne inštitúcií. Znamená to, že občan má v sociálnom pracovníkovi psychickú aj praktickú oporu.
Zásady intervencie
ponechať občanovi právo na riešenie vlastného problému, podľa svojich schopností a možností, | |
akceptovať občana s jeho kladmi aj zápormi, dôverovať mu, že je schopný zmeny vlastnými silami, | |
dodržiavať mlčanlivosť a umožniť občanovi nahliadnuť do vlastného spisu, | |
sociálny pracovník preberá zodpovednosť za dobro občana a jeho rodiny, | |
využívať nové informácie v prospech občana. |
Stupeň naliehavosti intervencie
bežná intervencia | |
krízová intervencia |
Bežná intervencia sa využíva, keď je možné postupné a pokojné riešenie. V takomto prípade sa môže vypracovať plán stretnutí s plánom riešenia situácie.
Krízová intervencia je určená pre občana v akútnej krízovej situácií. Vyžaduje vzdelaného a praktického sociálneho pracovníka, keďže sa uskutočňuje v nepredvídateľných situáciách bez toho, že by bolo niečo vopred naplánované, alebo pripravené. Špecializuje sa na osoby, ktoré sa náhle ocitli v kríze.
Krízová intervencia sa delí na:
latentnú - krízu si človek plne neuvedomuje ,nechce, alebo nemôže si ju pripustiť | |
zjavnú - kedy si jednotlivec plne uvedomuje, pripúšťa a často čelí situácií |
Princípy – znaky krízovej intervencie, ktorými sa v podstate líši od bežnej intervencie (Matoušek 2003)
okamžitá (dostupná 24 hodín denne), | |
ľahko dosiahnuteľná (krízové centrá), | |
kontinuálna (pokračovanie spolupráce s odborníkmi), | |
pôsobiaca ako prevencia pred možným zhoršením stavu, | |
aktívna pomoc (podporovať u občana energiu), | |
pomoc poskytovaná v najmenej obmedzujúcom prostredí |
V krízovej intervencií nie je miesto pre poučovanie, moralizovanie alebo posudzovanie, pretože sociálny občan túto situáciu veľmi emocionálne prežíva a mohlo by to spôsobiť uzatvorenie jedinca. Hlavnými cieľmi je umožniť nový spôsob zaobchádzania s úzkosťou, pomôcť pri riešení vnútorných problémov, alebo pátrať po zdrojoch pomoci u človeka zasiahnutého krízou.
V bežnej aj v krízovej intervencii treba mať na zreteli podstatu intervencie, čo znamená vedenie jednotlivca k svojpomoci, usmerňovanie človeka v zmysle viery vo vlastné sily a altruistického správania (nesebecké, nezištne). Sociálny pracovník musí byť bezpodmienečne dobrý stratég sociálnej práce. Jeho kvalitná stratégia má spočívať v schopnostiach správneho naplánovania si rozhovoru, stanoviť si cieľ, frekvenciu stretnutí a informovať občana, aby nedošlo k nedorozumeniu. Dôležité je pripájať povzbudenie a poukázanie riešiteľnosti každej situácie, čím zmiernime obavy samotného občana v núdzi.